Nathalie Vossen Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 3 minuten

De testen voorbereid: van koffie tot toiletten

Dit interview delen

Hoe maken we het onze duizenden testreizigers zoveel mogelijk naar de zin? Met koffie, thee, koekjes en toiletten onder andere. Nathalie Vossen, verantwoordelijk voor alle facilitaire zaken rondom onze testen, neemt ons mee in de wondere wereld van grote tassen, DIXI’S en broodjes.

Nathalie en haar team houden rekening met iedereen die, al dan niet indirect, aan de testen meedoet. Zo is niet alleen GVB maar ook brandweer en politie bij een aantal scenario’s betrokken. Nathalie: “We zorgen dat de meldkamer van de brandweer, maar ook 112 weet wanneer wij wat testen.”

“Je moet aan alles denken.”

In en om de stations

Maar ook het openen en sluiten van stations heeft flink wat voeten in de aarde. Nathalie: “Bij een test op een bepaald station, moeten ook alle uitgangen van de andere stations open vanwege de veiligheid. Om te zorgen dat er niet zomaar mensen de stations in komen lopen, staat er bij elke uitgang een bewaker en lopen op elk van die stations medewerkers van GVB’s Serviceteam.

Eten

En iets schijnbaar simpels als een pakketjes met eten en snacks en ontvangst met koffie en thee worden een flinke onderneming als je het moet verzorgen voor honderden testreizigers. Nathalie: “Hiervoor hebben we op CS, waar alle testen beginnen en testreizigers ontvangen worden, een speciale ruimte ingericht. Het cateringbedrijf bereidt daar alles voor.” Ook zorgen ze dat er bij de ontvangst en het in- en uitscannen van de entreebewijzen hostesses klaarstaan.

Naar de WC

Wie tijdens de tests, die toch vier uur duren, naar het toilet moet, kan op alle stations terecht. “We hebben overal DIXI’s geplaatst, ook voor minder validen. Op Centraal Station staan tien DIXI’s,” vertelt Nathalie. “Ze passen helaas niet in de liften dus zijn ze via het spoor naar het station vervoerd. Zo worden ze ook weer regelmatig af- en opnieuw aangevoerd om tussendoor te legen. Op de andere stations staan de toiletten daarom bovengronds, wat op CS helaas niet mogelijk was.”

Foto: Gé Dubbelman

Linten en tassen

Ook moesten Nathalie en haar team veel verschillende voorwerpen regelen. Bijvoorbeeld portofoons zodat alle betrokkenen met elkaar kunnen communiceren. “En we hebben voor testreizigers blauwe hesjes en gekleurde linten geregeld. Die corresponderen met de kleur hoed van de testbegeleiders, zodat elke testreiziger makkelijk kan zien wie zijn of haar begeleider is. Het is bijna grappig hoe breed je moet denken. Zo heb ik grote tassen geregeld. Hiermee kunnen we bij een test op Europaplein het uitkomen van de RAI na de Huishoudbeurs nabootsen.”

Plezier

Nathalie en haar team kan je zomaar tegenkomen tijdens je testrit: “We helpen gewoon mee. Voor ons is het belangrijkste dat iedereen de testdagen zo goed en met zoveel mogelijk plezier doorloopt.”

Voor vragen kun je terecht bij:

GVB Klantenservice

© GVB 2018