Foto: Gé Dubbelman.
Leesduur 4 minuten

‘Het was het wachten waard’

Leesduur 4 minuten

Dit interview delen

De Noord/Zuidlijn brengt mensen samen. Jong, oud, man, vrouw, Amsterdammer of Amerikaans. In groepjes reizen testreizigers regelmatig over onze nieuwste metrolijn. En zo leren ze niet alleen de metro en de stations beter kennen.

Vandaag is het weer tijd voor ons meest voorkomende test waarbij we testreizigers vragen om van station naar station te reizen, zodat we kunnen zien of iedereen zijn weg kan vinden.

Richard Brandeis en Howard Kramer in gesprek over de Noord/Zuidlijn.
Foto: Ge Dubbelman.

Een nieuw stukje Amsterdam

Vrolijk kwebbelend zitten Richard Brandeis, zijn dochter Shirley, Howard Kramer en Carl van de Wouw in de metro. Howard: “Deze lijn is een prachtige aanwinst voor Amsterdam. Maar wij vinden de gevolgen voor de stad verschrikkelijk. Wij wonen in Bos en Lommer, waar lijn 14 verdwijnt, dat vinden we een enorme verarming van het OV.” Samen hebben ze dan ook een actiegroep die voor het behoud van lijn 14 is opgericht: ‘Tram 14 mot blijfe.’

Shirley, Richard en Carl op de roltrap van Vijzelgracht. Foto: Gé Dubbelman.

Amsterdam in ontwikkeling

Shirley: “Maar we vinden het ook mooi dat Amsterdam zich ontwikkelt met de komst van de Noord/Zuidlijn, als klein meisje was ik al bij de opening van de Oostlijn.” Lachend: “Toen moest ik nog leren van de toenmalige protesten tegen die metrolijn.” Howard voegt toe: “Door hier vandaag te zijn blijven we bij met wat er gebeurt in de stad en ervaren we een nieuwe stukje Amsterdam.”

De Noord/Zuidlijn zelf ervaren

Hun reisgenoot Carl heeft de drie net ontmoet en discussieert graag mee: “Ik ben als Amsterdammer heel trots op dit huzarenstukje. Het is goed voor mij om nu mee te reizen. Ik ben namelijk slechtziend en merk dat ik de aanwijzingen in de metro niet kan lezen en de omroep niet goed kan verstaan. Dat kan ik doorgeven.”

De groep test synchroon de OV-chippoortjes van station Vijzelgracht. Van links naar rechts: Richard, Carl, Howard en Shirley. Foto: Gé Dubbelman.

Nuttige lijn

Op station Noord staat Gione Bobeldijk met zijn groep te wachten op de volgende metro. “Ik ben heel blij met de Noord/Zuidlijn. Ik woon bij het Damrak en werk aan huis. Straks kan ik mijn klanten straks adviseren te parkeren in Noord en dan de metro naar me toe te nemen. Hopelijk zien meer mensen het positieve van de lijn. Ik merk nu tijdens de test maar weer hoe nuttig de Noord/Zuidlijn is. We waren bijvoorbeeld razendsnel bij Vijzelgracht.” Ondertussen staan Gione’s reisgenoten Inge Oudt uit Purmerend en Marjon Dijkstra uit de Watergraafsmeer met elkaar te lachen. “We zijn al net familie,” grapt Marjon. “Tijdens deze testrit hebben we elkaar pas voor het eerst ontmoet, maar het is gewoon gezellig,” zegt Inge.

Gione Bobeldijk, Inge Oudt, Marjon Dijkstra en medereiziger Rob. Foto: Gé Dubbelman.

Heel mooi geworden

Terug op Centraal Station staan Stuart McCandlish en Hans van Üden hun testrit te evalueren. Ze hebben net afscheid genomen van hun medetesters. “Een Amerikaans ouder stel, ze wonen hier amper een jaar en spreken al Nederlands,” zegt Hans vol bewondering. De twee kunnen de nieuwe metrolijn wel waarderen. Hans: “Het is heel mooi geworden. En de testrit zelf was ook perfect, we dachten dat drie uur testen lang zou zijn, maar zo konden we rustig alles zien.”

Stuart McCandlish en Hans van Üden aan het eind van hun testrit. Foto: Gé Dubbelman.

Gave roltrappen en liften

Even verder op het perron staat een wel heel lief groepje: Charlotte, Florian en Laura, vergezeld door de kleine Dick, Job en Kees. “We wonen in een woongroep aan de Nieuwmarkt,” vertelt Charlotte. “En we gaan de lijn straks ook gebruiken, je bent in een mum van tijd in Noord! De roltrappen en liften zijn gaaf, dat de knopjes dan tot -3 gaan, dan voel je hoe diep het is.” Laura vult aan: “En met de kinderwagens ging het ook prima.” Charlotte: “Het was het wachten waard!”

Dick, Charlotte, Florian, Laura, Job en Kees in de kinderwagen aan het eind van hun testrit. Foto: Gé Dubbelman.

Voor vragen kun je terecht bij:

GVB Klantenservice

© GVB 2018