Foto: Gé Dubbelman
Leesduur 3 minuten

Met de rollator onder de stad door

Leesduur 3 minuten

Dit interview delen

Het leek wel even een gezellig theekransje op metrostation CS van de Noord/Zuidlijn. Niets was minder waar. Zo’n dertig ouderen doorkruisten de nieuwste metrolijn van Amsterdam als testreiziger. Met rollator en al reisden ze op topsnelheid onder Amsterdam door.

De groep, van wie de oudste bijna 90 (“op 17 augustus!”) kreeg opdracht na opdracht: “Reis naar station Vijzelgracht,” “Vraag om hulp via de SOS-paal,” “Reis naar station Noorderpark.” Anderhalf uur lang leren ze de Noord/Zuidlijn en ook de uitdagingen voor ouderen kennen.

De testreizigers ontvangen hun instructie en kunnen op weg. Foto: Gé Dubbelman.

Rollators in de metro

“Ja, weet je, alleen al in- en uitstappen is heel anders als je ouder bent. Dat dat goed lukt is heel belangrijk,” stelt Alke Wiertz-Kuipers. “Met de rollator in de metro instappen is niet voor iedereen even makkelijk. Dat komt door de ruimte tussen het perron en de metro,” weet testreiziger Riet. Ze heeft gelukkig wel snel door hoe ze dat met haar rollator wel zo goed mogelijk doet: “Je moet hem een beetje optillen,” legt ze uit. De 89-jarige Anna van Beusekom had vooral zin in een leuk dagje uit: “Ik wil de metro wel een beetje leren kennen.”

Testritten Noord/Zuidlijn Chawan en Riet

GVB’er en begeleider Chawan Mohammad met Riet. Foto: Gé Dubbelman

Noord/Zuidlijn voor Amsterdam

De ouderen worden begeleid door GVB’ers van de afdeling Metro/S&V. Onder wie bijvoorbeeld Astrid van Eijgen die Riet met haar rollator de lift in helpt op station De Pijp. De andere ouderen die staan te wachten vertelt ze ondertussen interessante weetjes over het station.

Een groep ouderen en hun begeleider op weg naar de lift op station De Pijp. Foto: Gé Dubbelman.

“We wilden wat terugdoen voor de stad,” legt Fleur Offenberg, programmamanager van de afdeling uit. “Een van onze voornemens voor dit jaar was om Amsterdamse ouderen een mooi dagje uit te bezorgen. Dit, vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Hoe beter dan ze mee te vragen op de Noord/Zuidlijn? Alle collega’s van Metro/S&V hebben we vervolgens gevraagd te helpen als begeleider.”

‘We wilden wat terugdoen voor de stad.’

Prachtig neergezet

Op station Noord staat Evert van Maanen, oudere én oud-GVB’er (“20 jaar bij de Technische Dienst!”) geïnteresseerd rond te kijken. Hij gebaart het station rond: “Ja, ik vind het perfect. Dit is een prachtig mooi vervoermiddel. Je bent in no-time door de stad.”

Evert van Maanen op station Noord. Foto: Gé Dubbelman.

Mede oud-collega John van Campenhout beaamt dat: “Het is inderdaad prachtig wat ze neergezet hebben. Het enige wat me opvalt is dat het wat meer lawaai maakt in de tunnel en de bankjes op de stations moeten nog schoongemaakt worden, maar ik weet dat de grote schoonmaak van de stations nog moet gebeuren.”

Een echte feestrit

Eenmaal terug op Centraal Station is mevrouw Wiertz-Kuipers enthousiast over de in- en uitstap. En of mevrouw Beusekom de metro heeft leren kennen? Ze lacht: “Het was heel interessant, maar in mijn eentje zou ik de weg niet weten hoor, dat hoeft op deze leeftijd gelukkig ook niet meer.”

Mevrouw Beusekom heeft genoten van haar testrit. Foto: Gé Dubbelman.

Joke Veldkamp, die veel van de ouderen strikte voor het uitje, verzamelt ondertussen haar groep: “We hebben echt genoten. We hebben alle stations gezien en de begeleiding was erg goed. Er was veel uitleg en we konden onze verbeterpunten doorgeven, dit was een echte feestrit!”

Voor vragen kun je terecht bij:

GVB Klantenservice

© GVB 2018